Dec 31, 2010

Asam Pedas - Cara Saya

Minggu lepas, ada seorang sahabat bertanyakan pada saya resepi asam pedas. Katanya, itu lauk favourite suami, so kena la belajar resipinya. Betul juga! Kalau boleh menambat hati suami, apa salahnya....Saya bukan pandai sangat memasak, jadi bile ada yg bertanya tu, takut2 juga saya mengajar. Terus terang, resepi asam pedas asli Melaka, saya memang tak tahu....tapi inilah cara ibu saya masak sejak kami kecil lagi. Alhamdulillah, citarasa kami ni, boleh pakai gak...Kata suami sahabat saya tu, sedap. Sebenarnya, bukan resepi saya yang sedap...tapi air tangan isterinya yg sedap, walaupun pertama kali memasak lauk ni.

Ok. Bagi yang nak cuba, ni cara saya masak asam pedas. Mudah je. Tapi, maaf ye! Saya x pandai nk agak sukatan.

Bahan2:

Ikan Parang/Jenahak/Cencaru (dlm 3 potong, klu cencaru besar 3 ekor la kot)
(ada yg gunakan ikan kembong atau tenggiri, tapi keluarga saya suka 3 jenis ikan ni, paling sedap parang & jenahak)
8-10 ulas Bawang merah - ditumbuk
4 ulas Bawang putih - ditumbuk
Kunyit hidup sebesar setengah ibu jari - ditumbuk juga (kunyit serbuk 1 sudu kecik)
Cili kering yang dikisar halus (cili boh pn boleh gak, tapi tak sedap sangat)
Asam jawa
Daun kesum (ikut suka)

Cara2

Panaskan minyak. Tumiskan bahan2 yg ditumbuk tadi sampai naik bau. Masukkan cili yg dikisar, biasanya saya gunakan 3-4 senduk sbb kami adik beradik mmg sukakan kuah asam pedas. Masak sampai garing. Ambil asam jawa dlm lebih kurang segenggam, ramas dengan air, biar pekat. Masukkan air asam jawa. Kemudian masukkan ikan. Biar hingga pekat sedikit. Kemudian masukkan baki air asam jawa sampai paras yg kita nak. Masukkan daun kesum. Biarkan masak hingga pecah minyak & pekat sedikit. Kalau suka, boleh masukkan bendi atau terung & tomato.

Inilah asam pedas, cara saya. Boleh cuba & ubahsuai ikut citarasa sendiri. Ada yang masukkan sedikit halba, tapi saya x suka sbb nanti rasa pedas cili tu hilang. Selamat mencuba!

No comments: