Jul 2, 2010

Pengantin Baru Setiap Hari???


Jadi pengantin baru setiap hari? Sape tak nak kan? Jadi, macam mana boleh timbul cerita jadi pengantin baru setiap hari ni? Semalam, saya bercerita dgn kawan baik saya...cerita2 biasa...termasuk la isu hubungan terlarang...kecurangan suami/isteri.....maksiat dlm rumahtangga....tapi silapnya kami, kami lupa nk bercerita tentang pencegahannya....

cari punya cari, saya pun jumpa satu buku ni..."Doa Menjadi Pengantin Baru Setiap Hari". Buku ni ditulis oleh Ust Zahazan & Ust Azrul Azlen. Pada saya setiap pasangan yg dh berkahwin patut ada buku ni....kenapa?

Dalam buku ni, penuh dgn doa2 utk kita amalkan sesuai dgn tajuknya. Salah satu cara utk kita minta pd Allah supaya rumahtangga kita sentiasa diberkatiNya.

Jadi, ape yg ade dlm buku ni? Macam2...terlalu banyak nk letak kt dalam ni, semuanya doa2 utk amalan kita stiap hari, antaranya:
  • doa agar diri & zuriat diterima sbg hamba yg taat
  • doa agar mendpt zuriat yg baik
  • ketika suami/isteri dlm keadaan marah
  • dicukupkan keperluan rumah tangga
  • terselamat drpd maksiat
  • tidak curang pd pasangan
  • kasih sayang berpanjangan
  • meletakkan anak di atas riba
  • terhindar drpd mendpt zuriat yg jahat
  • bermusafir atau pulang ke kampung
  • masuk ke pasar
  • agar rumah yg dipilih adlh tempat tinggal yg terbaik

banyak lagi...saya cuma senaraikan sedikit saja....semuanya ada 50 doa kt dlm ni termasuklah benda2 yg kadang2 kita anggap remeh contohnya ketika pasangan bergotong royong atau pun masa pasangan kite bersedih atau stress....

Pada saya, dgn keadaan & cabaran kita hari, mengekalkan rumahtangga tu bkn perkara yg mudah...apatah lg membesarkan anak2 dlm keadaan suasana yg semakin hari semakin canggih cabarannya...saya kira, elok la kiranya kita semua berdoa pd NYA, ALLAH YG MAHA ESA, di samping kita berusaha, agar dipermudahkan dlm setiap urusan, agar sentiasa dilindungi dan dijauhkan dr maksiat...hanya pada ALLAH kita mengadu & memohon pertolongan...

Cakap mcm pandai je kan...ini cume pendapat dr saya yang belum mengerti tentang kehidupan & sedang berusaha utk mengerti...anda mungkin ade pendapat yg berbeza...boleh kongsikan bersama sama....

Saya budak baru belajar, kalau salah tolong tunjukkan...

No comments: